یوگا کار نکنید

یوگا کار نکنید

یوگا کار نکنید ؛ یک مربی یوگا به نام «گلن بلک» که چهار دهه سابقه مربی‌‌گری یوگا دارد، تصریح می‌کند که وی به این باور رسیده است که اکثریت قریب به اتفاق مردم، باید یوگا را به طور کامل کنار بگذارند. چون به سادگی ممکن است باعث آسیب شود.

برای شناخت ماهیت واقعی یوگا، جالب است پای صحبت‌های یک مربی یوگای با سابقه بنشینیم. سال 2009 م، یک مربی یوگا به نام  آقای «گِلن بلک»(Glenn Black) که چهار دهه سابقه مربی‌‌گری یوگا دارد. در Sankalpah Yoga در منهتن، کلاس آموزشی استادی یوگا برگزار می‌کند. شاگردانش شامل تعدادی از افراد مشهور و گوروهای برجسته هستند. بلک، از بسیاری جهات، یک یوگی کلاسیک است؛ او در پونا(ی) هند، در مؤسسه‌ای که توسط B.K. S. Iyengar افسانه‌ای تأسیس شده بود، تحصیل کرد و سال‌ها را در تنهایی و مراقبه گذراند. «گلن بلک» اکنون در نیویورک زندگی می‌کند و اغلب در مؤسسه امگا (که در نزدیکی 200 هکتار از جنگل‌ها و باغ‌ها پراکنده شده)، تدریس می‌کند.

کلاس معلمان یوگا

فضای کلاس او این‌گونه است که در Sankalpah Yoga، اتاق مملو از جمعیت بود. گفته می‌شود در کلاس او، تقریباً نیمی از دانش‌آموزان، خود معلم یوگا هستند. بلک شاگردانش را مجبور می‌کند که برای مدت طولانی ژست بگیرند و حالت آسانا(ی) خاصی داشته باشند، اما خود هیچ وارونگی و چند حالت کلاسیک به آنان آموزش نداد. او در سرتاسر کلاس، از شاگردان می‌خواست که به آستانه‌های درد توجه کنند. بلک به گروه گفت: «من تا حد امکان کار را سخت می کنم. “این به شما بستگی دارد که این کار را برای خودتان آسان کنید».

بعد از کلاس، از بلک در مورد رویکردش برای آموزش یوگا پرسیده شد که چرا بر انجام چند حالت ساده تأکید دارد و حالت‌های پیچیده (مثل وارونگی‌های رایج) ندارد. بلک در جواب گفت: این آگاهی مهم‌تر از عجله کردن در انجام یک سری وضعیت‌ها است. این پاسخ را از هر معلم یوگا انتظار داشتیم. اما بعد او یک چیز رادیکال‌تر گفت، بلک به این باور رسیده است که اکثریت قریب به اتفاق مردم، باید یوگا را به طور کامل کنار بگذارند. چون به سادگی ممکن است باعث آسیب به آن‌ها شود.

بلک گفت، نه تنها دانش‌آموزان، بلکه معلمان مشهور نیز به خود آسیب می‌رسانند، زیرا اکثر آنها ضعف‌های فیزیکی یا مشکلاتی دارند که آسیب‌های جدی را غیرقابل اجتناب می‌سازد. او گفت به جای انجام یوگا، آنها حرکاتی انجام دهند تا قسمت‌های ضعیف بدن را تقویت کنند. یوگا برای افرادی است که از شرایط بدنی خوبی برخوردار هستند، اما واقعاً نباید برای یک کلاس عمومی استفاده شود.

بدون ملاک

بلک می‌گوید هیچ آموزش رسمی برای تعیین اینکه کدام ژست و حالت یوگا، برای یک دانش آموز خوب است و کدام یک ممکن است مشکل‌ساز باشد وجود ندارد. او می‌گوید من تجربه‌های زیادی دارم، ولی با این تجربه‌ها نمی‌توانم یک معیار و ملاک تشخیصی ارائه کنم که بر اساس این معیارها، چه فردی باید فلان اسانا را انجام دهد و این آسانا برایش مفید است و فرد دیگر نباید این اسانا را انجام دهد.

اینکه یک اطلاعیه عمومی می‌دهیم و افراد زیادی که دارای مشکلات هستند را وارد باشگاه یوگا می‌کنیم  و وضعیت‌های مختلفی را به آنها ارائه می‌دهیم؛ این نوع توصیه‎ها صحیح نیست و جواب نمی‌دهد. باید به این نکته هم توجه کرد که مروجان و مربیان یوگا، آن را یک ورزش آسیب‌زا همانند ورزش فوتبال، کاراته، والیبال و … نمی‌دانند که برای سلامتی مفید است ولی امکان آسیب دیدن هم وجود دارد. مروجان یوگا، آن را ورزشی معرفی می‌کنند که ویژگی درمانگری دارد، یعنی با انجام یوگا، مشکلات و بیماری‌ها درمان می‌شود و معمولاً صحبتی از آسیب دیدن خود یوگاکار، به علت انجام یوگا نمی‌کنند.

پی‌نوشت:
[1]. سایت نیویورک تایمز، عنوان مقاله: چگونه یوگا می تواند بدن شما را خراب کند، 5 ژانویه 2012، B2n.ir/p03316
https://www.nytimes.com/2012/01/08/magazine/how-yoga-can-wreck-your-body…(link is external)
محمد جواد نصیری

یوگا کار نکنید

پیشنهادات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر