احتمال سکته مغزی در یوگا

سکته مغزی در یوگا

سکته مغزی در یوگا؛ «Russell» نوروفیزیولوژیست برجسته آکسفورد، مقاله‌ای در مجله پزشکی بریتانیا منتشر کرد که در آن بیان می‌کند برخی از وضعیت‌های یوگا خطر ایجاد سکته مغزی را به همراه دارد. راسل این هشدار را به یوگاکارن داده که یوگا آسیب‌زا است.

برخلاف ادعای یوگاکاران که یوگا را بی‌عیب و بلکه درمانگر بیماری معرفی می‌کنند. نمونه‌های زیادی وجود دارد که یوگا به یوگاکاران آسیب می‌زند. در سال 1972، یک نوروفیزیولوژیست برجسته آکسفورد «W. Ritchie Russell»، مقاله‌ای در مجله پزشکی بریتانیا منتشر کرد و در آن استدلال می‌کرد که گرچه نادر است، ولی برخی از وضعیت‌های یوگا، حتی در افراد نسبتاً جوان و سالم، خطر سکته مغزی را ایجاد می‌کند.

راسل دریافت که صدمات مغزی نه تنها از ضربه مستقیم به سر، بلکه از حرکات سریع یا امتداد بیش از حد گردن، مانند ضربات شلاقی یا برخی از حرکات یوگا، ناشی می‌شود. به‌طور معمول، گردن می‌تواند 75 درجه به عقب و 40 درجه به جلو کشیده شود. 45 درجه به پهلو و می‌تواند حول محور خود حدود 50 درجه بچرخد. تمرین‌کنندگان یوگا معمولاً مهره‌ها را بسیار دورتر می‌برند. یک دانش‌آموز متوسط می‌تواند به راحتی گردن خود را 90 درجه بچرخاند، تقریباً به اندازه دو برابر چرخش معمولی این کار را انجام می‌دهد.

آسانا کبرا

آیینگر [1] تأکید کرد که در آسانا کبرا، سر باید «تا حد امکان به عقب» قوس داشته باشد و اصرار داشت که در جایگاه شانه که چانه در عمق سینه فرو رفته است، تنه و سر، یک زاویه قائم ایجاد کنند: «بدن باید در یک خط مستقیم، عمود بر کف باشد». او این ژست که گفته می‌شود برای تحریک تیروئید است را یکی از بزرگترین موهبت‌هایی دانست که حکیمان باستانی، به بشریت بخشیده‌اند.

راسل هشدار داد که حرکات شدید سر و گردن می‌تواند باعث زخمی شدن شریان‌های مهره‌ای، ایجاد لخته، تورم و انقباض و در نهایت ویرانی در مغز شود. راسل از آسیب دیدن شریان «بازیلار»، که از پیوند دو شریان مهره‌ای ناشی می‌شود نگران بود. بازیلار مَجرای وسیعی را در پایه مغز تشکیل می‌دهد. کاهش جریان خون در شریان بازیلار باعث ایجاد انواع سکته مغزی می‌شود. اینها به ندرت بر زبان و تفکر آگاهانه تأثیر می‌گذارد، اما می‌تواند به شدت به دستگاه اصلی بدن آسیب برساند و حتی گاهی اوقات کُشنده باشد. اکثر بیمارانی که چنین سکته‌ای برایشان اتفاق می‌افتد، به مرور اکثر عملکردهایشان بهبود می‌یابد. اما در برخی موارد سردرد، عدم تعادل، سرگیجه و بروز مشکل در انجام حرکات ظریف، تا سال ها ادامه می‌یابد.

علت سکته مغزی

راسل همچنین نگران بود که وقتی سکته‌های مغزی به تمرین‌کنندگان یوگا ضربه می‌زند، ممکن است پزشکان نتوانند علت آن را ردیابی کنند. او نوشت: آسیب مغزی ممکن است به تعویق بیفتد، شاید در شب بعد ظاهر شود و این تأخیر چندساعته، توجه را از عامل تشدید کننده اولیه منحرف می‌کند.[2] خیلی اوقات افراد در یوگا آسیب می‌بینند ولی چون نمی‌دانند یوگا آسیب‌زا است، علت این آسیب را در خارج از یوگا جستجو می‌کنند.

پی‌نوشت:
[1]. «آیینگر یوگا» سبکی از یوگا می باشد که توسط ب.ک.س آیینگر (BKS Iyengar) به منظور تاکید بر جزییات، دقت و درستی انجام آساناها و پرانایاما و با ادعای اینکه منجر به قدرت، پویایی و استحکام در آساناها می شود، پایه‌ گذاری شده است. یوگا آیینگر مثل همه سبک های یوگا ترکیبی از تمرینات تنفسی و هماهنگی ذهن و جسم و تکنیک‌ها و حرکات می باشد.
[2]. سایت نیویورک تایمز، عنوان مقاله: چگونه یوگا می تواند بدن شما را خراب کند، 5 ژانویه 2012، B2n.ir/p03316
https://www.nytimes.com/2012/01/08/magazine/how-yoga-can-wreck-your-body…(link is external)
محمد جواد نصیری

پیشنهادات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر