The Path of Modern Yoga / راه یوگای مدرن

راه یوگای مدرن
الیوت گلدبرگ نظریه‌پرداز دیگری در حوزۀ یوگای مدرن است که دیدگاه‌هایش را در کتابی با نام «راه یوگای مدرن » بیان کرده است. او فرایند تحولات یوگا در قرن بیستم را در سه مرحله توصیف می‌کند که عبارت‌اند از: پزشکی‌سازی، پویایی‌شدن و اصیل‌سازی مجدد. پیش از آغاز قرن بیستم، وضعیت‌های بدنی یوگا عمل مذهبی حقیری بود که اقلیت کوچکی در حاشیۀ جامعۀ هند و فرودستان به آن مشغول می‌شدند.

مراحل

در مرحلۀ اول کسانی پیدا شدند که وضعیت‌های بدنی یوگا را به‌عنوان ورزش معرفی کردند و بر آثار سلامتی مورد مطالعه قرار دادند. در مرحلۀ دوم گروهی از معلمان یوگا پیدا شدند که با طراحی وضعیت‌های بدنی جدید آساناهای ثابت را به صورت پویا و پر تحرک درآوردند. مرحلۀ سوم دورۀ بازگشت ابعاد سنتی و باستانی یوگا است. آساناها با باورها و بینش‌های معنوی یوگا دوباره تلفیق گردید؛ به‌طوری‌که امروزه باورهای معنوی در قالب وضعیت‌های بدنی و به‌عنوان ورزش ذهن و بدن آموزش داده می‌شود.

آساناها

آسانا‌های یوگا که چهره‌ای ورزشی از یوگا به نمایش می‌گذارد، بستری برای گسترش تعالیم معنوی هندی و مباحث عرفان و خودشناسی شده است. در مرحلۀ سوم معلوم شد که یوگا از مبانی فلسفی و مذهبی آن قابل تفکیک نیست و نمی‌توان آن را به وضعیت‌های جسمانی فروکاست.
به‌طورکلی چهار ویژگی را می‌توانیم برای یوگای مدرن ذکر کنیم؛ یکم، لایۀ بدنی یوگا بر لایۀ معنوی آن غالب شد. دوم، یوگا در این دوره دیگر به هندوستان اختصاص ندارد و به‌نوعی فرایند جهانی‌سازی یوگای پیشرفته است. سوم، یوگا و به‌طورکلی هندوئیسم در این دوره تحت تأثیر فرهنگ غربی قرار گرفته و با ارزش‌های غربی هماهنگ‌سازی شده است؛ که در یک عبارت می‌توانیم بگوییم یوگا دنیوی، بازاری و تجملی شده و ارزش سرگرمی پیدا کرده است. چهارم، نماد یوگا تا پیش از این دوره مردان ژولیده با پوست‌های خشن و تیره بودند، اما امروز زنان سفید و خوش‌اندام نماد یوگا هستند. این تغییرات با سبک‌ها و جریان‌های اجتماعی گوناگونی ایجاد شده، که گوروها یا چهره‌های برجسته‌ای مسبب آن بوده‌اند.

جهت دریافت فایل کامل کتاب اینجا را کلیک کنید.

پیشنهادات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر