نیویورک‌ تایمز: یوگا بدن را خراب می‌کند

ضرر یوگا

یوگا بدن؛ یک مربی یوگا به نام «گلن بلک» که چهار دهه سابقه مربی‌گری یوگا دارد بیان می‌کند. که اکثریت قریب به اتفاق مردم، باید یوگا را به طور کامل کنار بگذارند. چون ممکن است به سادگی باعث آسیب به آنان شود. بلک بیان می‌کند: دانش‌آموزان و حتی مربیان و معلمان مشهور یوگا نیز به خود آسیب می‌رسانند. زیرا اکثر آنها ضعف‌های فیزیکی یا مشکلاتی دارند که آسیب‌های جدی را غیرقابل اجتناب می‌سازد.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» مقاله‌ای را با عنوان «چگونه یوگا می‌تواند بدن شما را خراب کند». (How Yoga Can Wreck Your Body) منتشر کرده و در آن به برخی از آسیب‌های ناشی از یوگا اشاره کرد. نکته مهم و جالب این مقاله این است.  در ابتدای مقاله، تذکر و توجهی به اسم یادداشت ناشران آورده است. در آن بیان کرده است: «ما این مقاله مجله سال 2012 را برای زندگی هوشمندانه‌تر منتشر می‌کنیم. تا بتوانید در مورد حذف کلاس یوگا کمی کمتر احساس گناه کنید». این تذکر بیان می‌کند که افرادی با زندگی هوشمندانه، شرکت در کلاس‌های یوگا را ترک می‌کنند. علت امر این است که زندگی هوشمندانه، دارای ذهن خلاق و تفکر انتقادی است.

کنار گذاشتن یوگا

در این مقاله برای شناخت ماهیت واقعی یوگا، با یک مربی یوگا به نام« گلن بلک» که چهار دهه سابقه مربی‌ گری یوگا دارد، مصاحبه شده است. بلک به این باور رسیده که اکثریت قریب به اتفاق مردم، باید یوگا را به‌طور کامل کنار بگذارند. چون به سادگی ممکن است باعث آسیب به آنان شود. بلک بیان می‌کند: نه تنها دانش‌آموزان، بلکه معلمان مشهور نیز دسته‌جمعی به خود آسیب می‌رسانند، زیرا اکثر آنها ضعف‌های فیزیکی یا مشکلاتی دارند که آسیب‌های جدی را غیرقابل اجتناب می‌سازد.

تعداد فزاینده‌ای از شواهد پزشکی، از ادعای بلک حمایت می‌کند که برای بسیاری از افراد، تعدادی از حرکات یوگا (که معمولاً آموزش داده می‌شوند)، ذاتاً خطرناک هستند. اولین گزارش‌ها از آسیب‌های یوگا، ده‌ها سال پیش ظاهر شد و در برخی از معتبرترین مجلات جهان، از جمله «نورولوژی»، مجله پزشکی بریتانیا و مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد. این مشکلات از آسیب‌های نسبتاً خفیف تا ناتوانی‌های دائمی را شامل می‌شد. در موردی، یک دانشجوی پسر پس از یک سال انجام یوگا تصمیم گرفت تمرینات خود را تشدید کند. او ساعت‌ها در روز روی پاشنه‌های خود در حالت زانو زده می‌نشست و برای صلح جهانی شعار می‌داد و پس از مدت کوتاهی، در راه رفتن، دویدن و بالا رفتن از پله‌ها مشکل پیدا کرد.

پزشکان مشکل را در یک عصب بدون پاسخ و یک شاخه محیطی سیاتیک که از پایین ستون فقرات، از طریق باسن و پایین پاها عبور می‌کند، ردیابی کردند. نشستن در «وجراسانا»، شاخه‌ای را که زیر زانو می‌گذرد از اکسیژن محروم کرد و عصب را از بین برد. هنگامی که دانش آموز ژست را رها کرد، به سرعت بهبود یافت. پزشکان تعدادی از موارد مشابه را ثبت کردند و این بیماری «افتادگی پای یوگا» نام گرفت.[1]

وجراسانا

وجراسانا یکی از آسان‌ترین و در عین حال مفیدترین آساناهای یوگا است. این یکی از موثرترین حالت‌های مراقبه برای دستیابی به سطوح غلظت بالاتر است. یوگی‌ها(یوگاکاران) ساعت‌ها در هنگام مدیتیشن و در این حالت می‌نشینند. روش انجام وجراسانا اینگونه است که  روی پاشنه‌ها نشسته و ساق پاها، زیر ران‌ها و کنار هم قرار دارند. کف پاها رو به سقف و کف دست راست روی زانوی راست و کف دست چپ روی زانوی چپ قرار گرفته و سر و گردن صاف و  راست است.

برخی مروجان یوگا برای وجراسانا درمانگری‌های زیادی ذکر می‌کنند، از جمله معتقدند: «گردش خون، وضعیت و هضم را بهبود می‌بخشد، تسکین دهنده درد کمر است، تقویت عضلات کف لگن، به آرامش ذهن کمک می‌کند، خواب را بهبود می‌بخشد، به کاهش وزن کمک می‌‌‌کند، اندام‌های جنسی را تقویت کرده، به تسکین دردهای قاعدگی کمک می‌کند». اما نکته اینجاست که این ادعاها در هیچ مجمع علمی و آکادمیک ثابت نشده و برعکس، مواردی مثل آسیب افتادگی پای یوگا نشان می‌دهد واجراسانا آسیب دارد. اما برخی برای کسب درآمد مالی، جایگاه اجتماعی و …  از بیان این آسیب‌ها امتناع می‌کنند. همچنین باید گفت اگر یوگا چنین درمانگری‌هایی دارد، باید تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌ها تعطیل شوند و به باشگاه یوگا تبدیل وضعیت دهند. مضحک بودن این ادعاهای یوگاکاران خودش دلیلی بر نفی درمانگری آن است.
پی‌نوشت:
[1]. سایت نیویورک تایمز، عنوان مقاله: چگونه یوگا می تواند بدن شما را خراب کند، 5 ژانویه 2012، B2n.ir/p03316

https://www.nytimes.com/2012/01/08/magazine/how-yoga-can-wreck-your-body…(link is external)
محمد جواد نصیری

پیشنهادات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر