آگاهی، خدا و خودشناس در یوگا

کانون آسیب شناسی یوگا؛ مروجان یوگا در ایران همواره بر این نکته اصرار دارند که «یوگا تنها یک ورزش است» و ابعاد فلسفی و معنوی آن در جامعه ترویج نمی‌شود. متن حاضر بخش ‏های منتخب از مصاحبه ‏های مجلۀ «دانش یوگا» با پیشکسوتان یوگا در ایران است که نشان می‌دهد این افراد تا چه میزان به ابعاد معنوی و آگاهی‌بخشی یوگا توجه دارند. شمارۀ نشریه مورد نظر و صفحات آن به صورت (شماره نشریه: شماره صفحه) در پایان هر متن به عنوان منبع درج شده است.

سید عبدالحمید موحدی نائینی

* یوگا صداقت است، یوگا عدم خشونت است، یوگا ندیدن است، یوگا پرهیز از شهوت است، یوگا نداشتن حرص و آز است، یوگا فضیلت است، یوگا استقامت است، یوگا وحدت است، یوگا نرمش است، یوگا ورزش است، یوگا همراهی است، یوگا رهایی است و یوگا خدایی است. (52: ص47)

* با تمرینات جسمی و ذهنی و دیگر آموزه‏‌های یوگا می‌‏توان به خویشتن خویش رسید و در نهایت به سعادت ابدی دست یافت. (50: ص71)

لیلی خردمند

* هر کسی کو دور ماند از اصل خویش… باز جوید روزگار وصل خویش. تمام داستان یوگا را مولانا در این بیت بیان کرده، وصل شویم به آگاهی بی‏‌نهایت به خداوند؛ و با وصل به خداوند، صفات خدایی‌‏مان پدیدار گردد. (40: ص13)

بدری ستایش (نانکلی)

* با یوگا آموختم که روحم را تا بالاترین عالم روحانی گسترش دهم. (46: ص46)

ماه بیگم مرادی

* اگر به خود آیی، به خدا می‏رسی و این همان درس یوگاست که در قالب تمرینات بدنی، ذهنی، تنفسی و وانهادگی بنا نهاده شده. (54: ص51)

هما اروندیان

* یوگا با دیدی عرفانی به خرد و آگاهی گسترده‌‏ای ایمان دارد که در تمام پهنای کائنات وجود دارد و به آن آگاهی کیهانی اطلاق می‌شود. (56: ص 23)

* یوگا ارتباط بین روح انسان و الوهیت کیهانی را تحقیق‌پذیر می‏‌کند …(56: ص25)

مهرانگیز نظری نوکانی

* یوگا سفری است معنوی برای آگاه شدن انسان از گوهر راستین خود. (61: ص 50)

* یوگی قابلیت اتحاد با روح آسمانی را در وجود خویش پرورش می‏‌دهد. (61: ص50)

* یوگا روشی است که انسان را از یکتایی و اتحاد نیروهای مثبت و منفی درونی خود آگاه کرده و بین آن‌ها توازن برقرار می‌‏کند. (61: ص50)

* یک یوگی می‏‌داند دوگانگی‏‌های فریبنده در طبیعت، توهم یا مایایی بیش نیستند. منشأ وجودی هر دوی آنها (نیروهای خیر و شر) از خداست و فقط یک حقیقت مطلق در هستی وجود دارد، نه خیری وجود دارد و نه شری، هر سوی این دوگانگی در ید قدرت خالق آن است. آن کس که به اضداد یکسان می‏‌نگرد، در ورای دوگانگی هستی ایستاده است. او که خود را از فساد و پرهیزگاری رهانیده است، یوگی است و به این عمل یوگا گفته می‌شود. (61: ص 50)

سیما میرحسینی

* در کلاس‌هایم همواره گفتار بزرگان یوگا و متون کهن را مد نظر داشته و سعی کرده‌‏ام تا به جوهر و اصل یوگا که دستیابی به حقیقت وجود و خود واقعی است و نه صرفاً حرکات ورزشی، بپردازم (64: ص10)

* هدف از تمرینات یوگا دستیابی به جنبه‌‏ای از وجود است که تمام زندگی و هستی و قدرت و توانایی و سرنوشت ما از آن نشات می‌گیرد. (64: ص10)

نرگس شاکری

* هیچ دینی کامل نیست، ولی یوگا کامل است. (65: ص11)

* سعی کنید علاوه بر تمرینات بدنی، تمام مفاهیم نظری یوگا را هم بیاموزید. (65: ص11)

شهناز عرفانی

* یوگا یعنی وصل شدن به خداوند متعال؛ یوگا یعنی آگاهی روحانی؛ یوگا یعنی نگه داشتن تماس با خداوند؛ یوگا یعنی خودشناسی که منجر به خداشناسی می‌‏شود. (68: ص 26-27)

احمد کسب خواه

* آموزه‏‌های یوگا با امر مقدس مراقبه فرصتِ یافتنِ من واقعی را فراهم می‏‌کند. (70: ص23)

سوسن زند

* یوگا در آسانا خلاصه نمی‌‏شود و صرفاً کسی که بدن نرم و منعطفی دارد، بدون خودشناسی که از طریق تمرین‌های شخصی و منظم صورت می‌گیرد، نمی‏‌تواند در این ورطه حضور پیدا کند. باید «خود» گمشده را پیدا کرد. راهی که از طریق عرفان (شناخت خدا، جهان، انسان) می‌شود به آن رسید. (77: ص41)

سوسن دستوری

* در یوگا یاد گرفتم خودم را بهتر بشناسم و از طریق یوگا گرد و غبار درونم را بزدایم تا خود گمشده‌‏ام را پیدا کنم و از این خودشناسی به خداشناسی برسم. یاد گرفتم همۀ کارهایم از سر عشق خالص و ناب انجام شود و همیشه لبخند بر لب داشته باشم و همین امر بود که در هند نامم را سوسمیتا (لبخند خوشایند الهی) نهادند. (81: ص31)

حسین الماسیان

* بدون اغراق یوگا مرا با عرفان خاصی آشنا کرد که سرلوحه آن تمرکز فکر بر ذات متعال است. (91: ص41) یوگا، راه‌‏های عملی تفکر بر ذات متعال را به ما پیشنهاد می‌دهد تا در مرحله (سامادهی) وحدت و یکپارچگی با نفس کیهانی و اتصال با حوزه واحد میسر گردد و به تعبیر عرفان اسلامی (فناء فی الله) در لحظاتی که شخصیت سالک در هویت متعال مستهلک و مندک {ویران} گردد. (92: ص48)

سید جلال الدین موسوی نسب

* هرکس یوگا را ورزش بداند کوته‌نظر است. یوگا سیستم علمی-عملی خودشناسی است. (34: ص13)

بارها گفته‌‏ام و باز هم می‏‌گویم یوگا هنر زیستن است. یوگا علم خودشناسی است. خودشناس، خداشناس می‌شود. از این رو مقامی بالا دارد. …در حال حاضر باید مقام رفیع یوگا شناخته شود و جاهای آن در فرهنگ عمومی معین گردد. (35: ص8)

سهیلا موحدی

* بعدها دریافتم که یوگا معرفتی است کهن، جامع و دقیق از تأثیرات متقابل جسم و ذهن و روح آدمی در یکدیگر. این علم اعتقاد دارد ایمان و اعتقاد به آگاهی گسترده در جهان که در تمام کائنات به صورت گوناگون ظاهر می‌شود. (62: ص26)

* در سلام بر خورشید رازهای بسیاری نهفته است. (62: ص28)

* کسانی که این مرحله را طی کنند، به مرور به جایگاه والاتری می‌‏رسند که با طبیعت ذاتی خود و ذات خداوندی یکی می‏‌شوند، …این مرحله بالاترین و آخرین نقطه یوگا است که در زبان سانسکریت به آن سامادهی می‌گویند. (63: ص9)

* بزرگانی همچون سوامی شیواناندا، کریشنام آچاریا، رامانا ماهاریشی، راما کریشنا و… از یوگا به عنوان وسیله‌‏ای برای شناخت ذات خداوندی و خدمت کردن به همنوع استفاده کرده‌‏اند و افرادی چون من از یوگا به عنوان ابزاری برای رسیدن به سلامتی و رسیدن به آرامش و البته پی بردن به عظمت خداوند. (63: ص11)

پیشنهادات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر