کسب درآمد با شعار عدم‌کسب درآمد توسط یوگا آلیانس

یوگا آلیانس

مرکز «یوگا آلیانس» در کشور کانادا و با شعار «برای افراد دارای ذهن سالم و یوگایی» افتتاح شده است. بنیانگذار این مرکز «ویولت پاستور ویلسون» است. او مدتی در صنعت مد و لباس به عنوان مدل فعالیت می‌کرده است. وی پس از بازنشستگی از حرفۀ مدلینگ، در عرصه یوگا فعالیت خود را آغاز می‌کند.

به گزارش بهداشت معنوی، هدف از تاسیس یوگا آلیانس مطابق آنچه که در وبسایت خود بیان کرده‌اند این طور تعریف شده است: «این مرکز به ما می‌آموزد که چگونه با هم زندگی کنیم، چگونه آموزش دهیم و چگونه در یک محیط در حال تحول، خود را حفظ کنیم.»

ویولت پاستور ویلسون چشم‌انداز «یوگا آلیانس» را چنین بیان می‌کند: «مدرسه، معلمان و دانش‌آموزان یوگا و محیطی شامل تمام جنبه‌های زندگی هماهنگ و مشارکت فعالانه در مکانی از وحدت واقعی که به طور غیرپولی و با تلاش اعضا فعالیت می‌کند.»

یوگا آلیانس با نگاهی انتقادی ادعا دارد که یوگا به سمت تجاری شدن و دورشدن از ماهیت خود می‌رود و اذعان دارد که یوگا یک سیستم سلامت “روح، ذهن و جسم” است و نباید به صورت یک کسب و کار یا محصولی برای عرضه به بازار درآید. اما جریان‌های خاصی در غرب می‌خواهد تا یوگا را تجاری‌سازی کنند و آن را به کنترل خود در آورند.

مهم‌ترین خدمتی که «یوگا آلیانس» به اعضای خود ارائه می‌دهد، ایجاد یک پروفایل اختصاصی در سایت خود و معرفی افراد و موسسات یوگا و اعتباربخشی به آنها است. البته برای ایجاد این صفحه باید سالیانه مبالغ مختلفی را پرداخت کنند. برای مثال معرفی افراد تا ۱۴۹ دلار و معرفی موسسات در وبسایت این مرکز تا مبلغ ۴۹۰ دلار هزینه دارد.

شایان ذکر است برخی از موسسات ایرانی نظیر موسسه یوگا پیام مهر (CYA–RYS Gold Member) در این سایت ثبت نام کرده‌اند و با این برند مشغول بازاریابی در کشور هستند.

 به نظر می‌رسد که ویولت پاستور ویلسون پس از بازنشستگی از حرفۀ مدلینگ به کسب و کار تازه‌ای در حوزۀ یوگا روی آورده است.

یوگا آلیانس که تجاری شدن یوگا را یک آسیب به شمار می‌آورد، خود برای ثبت نام و معرفی افراد مبالغ قابل توجهی دریافت می‌کند.

اگر بنا بر ادعای بنیانگذار مرکز «یوگا آلیانس»، یوگا یک سیستم سلامت “روح، ذهن و جسم” است و تجارت نیست، پس چرا برای ثبت یک آموزشگاه یوگا باید ۴۹۰ دلار بپردازیم؟

«جرمی کارِت» و «ریچارد کینگ» در کتاب خود با نام «معنویت بازاری» خود می‌نویسند: «از فنگ‌شویی گرفته تا درمان‌های جامع نگر، از شمع‌های آروماتراپی گرفته تا یوگا، معنویت تجارت بزرگی هستند.»

جرمی کارِت و ریچارد کینگ با بیان اینکه معنویت امروز چگونه تجسم خصوصی‌سازی دین در غرب مدرن است، افراد و برندهایی که از این بازار سود می‌کنند را دلیلی بر این مدعا می‌دانند که چگونه می‌توان معنویت را به عنوان ابزاری برای جلوگیری از مقاومت در برابرنظام  سرمایه‌داری استفاده کرد.

پیشنهادات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر