مکتب یوگا کالیفرنیا / به گزارش خبرگزاری کانون آسیب شناسی یوگا، با وجود اینکه آئین معنوی یوگا از دهه 40 شمسی به طور رسمی وارد ایران شد، اما استقبال مخاطب ایرانی از یوگا به شدت افزایش یافته است.
افزایش محبوبیت یوگا که بخشی از آن محصول تلقی غلط از این آئین معنوی هندوئیستی به عنوان یک ورزش است، منجر به رشد بازار کسب و کار آموزش یوگا در ایران شده است. در این راستا فضای مجازی نیز به افزایش مربیان غیررسمی یوگا به شدت دامن زده است.
ناتوانی حاکمیت در نظارت کامل بر فضای مجازی (ناشی از محدودیت دسترسی فنی به دیتای اپلیکیشن های اجتماعی) منجر به شکل گیری فضایی امن برای رشد کسب و کار بدون نظارت محتوایی و مالی شده است و مروجان معنویت یوگا نیز حداکثر استفاده را از آن می برند.
از سویی مروجان ایرانی یوگا که در خارج از ایران زندگی می کنند نیز به تکاپو افتاده و تلاش می کنند سهم خود را از این بازار مکاره کسب کنند.
در حال حاضر شهر کالیفرنیای ایالات متحده به دلیل حجم بالای مهاجران ایرانی در آن، تبدیل به یکی از پایگاه های ترویج یوگا برای ایرانیان مهاجر و همچنین ایرانیان ساکن در ایران شده است.
این گروه از مروجان یوگا به علت نبود محدودیت های قانونی و استفاده از روش های جذب غیرمتعارف مشتری، در حال جذب مخاطب از میان علاقه مندان به یوگای ساکن در ایران هستند.
تمرکز این افراد در کالیفرنیا منجر به شکل گیری مکتب یوگای کالیفرنیا شده است که از مهم ترین شاخصه های این مکتب می توان به:
- مربیان زن که عموماً دختران جوان هستند
- ترویج اباحه گری در کنار آموزش یوگا
- انتشار ویدئوهای دیدارهای خود با مربیان یوگای غیرایرانی (جهت کسب اعتبار در نزد مخاطبین)
اشاره کرد. نکته مهم آن است که این افراد در زمان کنونی در آغاز راه جذب مخاطبین هستند، به طوریکه با بررسی صفحات اینستاگرامی آنان متوجه مواردی چون تاریخ نه چندان قدیمی اولین پست و تعداد دنبال کنندگان بسیار کم هستیم.
به نظر می رسد بخشی از طرح جنگ فرهنگی علیه مردم ایران توسط غرب استفاده از مربیان مکتب کالیفرنیا جهت ترویج اباحه گری، معنویت سکولار و آندلوسیزه کردن ایران است.