ثمین پورخلیلی در حال شبکه‌سازی در داخل کشور

ثمین پورخلیلی

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی بهداشت معنوی؛ ثمین پورخلیلی دختر جوان ایرانی است که در سال‌های اخیر به ایالات متحده مهاجرت کرده و از طریق فضای مجازی در حال شبکه‌سازی در داخل کشور برای گسترش یوگا در ایران است. او که پای ثابت شبکه منوتو است، خود را روشن‌بین می‌داند و مدعی است که در اثر یک بیداری معنوی در سال ۲۰۱۵، به جستجوی حکمت شرقی پرداخته و با سفر به هند و نپال سیر و سلوکی داشته است.

او در یکی – دو سال اخیر برندی را با عنوان «ثمین یوگا» معرفی کرده و هدف خود را این‌گونه بیان می‌کند: «تلاش برای ایجاد دسترسی بیشتر به یوگا برای افرادی که جامعه محلی یوگا ندارند و همچنین ایجاد یک سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی برای توانمندسازی زنان جوان در سراسر جهان.»

اما نتیجۀ این هدف‌گذاری‌ها چه بوده است؟

یکم، راه‌اندازی دوره‌های آموزش مجازی ۲۰۰ ساعته برای ایرانیان به قیمت ۶۹۵ دلار. این در حالی است که ایران در شمار جوامعی قرار ندارد که به یوگا دسترسی ندارند. ایران یکی از کشورهای پیش رو در آموزش یوگا است. در ایران یوگا به‌صورت کاملاً رسمی و گسترده از طریق فدراسیون ورزش‌های همگانی تبلیغ می‌شود و دوره‌های آموزشی یوگا در شهرهای دوردست کشور نیز برگزار می‌گردد. اتفاقاً ثمین بر همین موج ترویج نهادهای رسمی یوگا در کشور سوار شده و کسب و کار خود را به راه انداخته است.

دوم، همکاری با برند Alo  که عرضه‌کنندۀ کالاهای مربوط به یوگا؛ نظیر لباس و لوازم موردنیاز در انجام یوگاست. او همچنین با یوگا آلینس در آمریکا همکاری دارد و از بین شاگردانش برای آن مشتری جذب می‌کند.

ثمین پورخلیلی برای برند ثمین یوگا و برند آلو به ایجاد یک شبکه از افراد همکار روی آورده است. برخی از افراد نزدیک به او، تا پیش از شیوع کرونا تورهای آموزشی یوگا در ارمنستان برگزار می‌کردند. این تورها با برند ثمین یوگا برای ایرانیان برگزار می‌شد.

بدون شک راه‌اندازی یک کسب و کار در فضای مجازی اشکالی ندارد، اما اعلام اهداف بشردوستانه و جهانی از یک سو و راه‌اندازی کسب و کاری برخلاف اهداف مذکور شایسته به نظر نمی‌رسد.

مشکل دوم در رابطه با ثمین پورخلیلی این است که با وجود قانونی بودن یوگا در داخل کشور، این جریان می‌تواند در چارچوب قانون و فرهنگ ملی فعالیت کند. اما ثمین یوگا با استفاده از فضای مجازی قوانین را دور زده و برخلاف قانون و فرهنگ کشور به جذب ده‌ها بانوی ایرانی پرداخته است. او در این جهت با انتشار عکس‌های عریان در حال یوگا و گفتگو دربارۀ فلسفه و عرفان متناسب با آن، از آموزش ورزش فراتر رفته و تغییرات فرهنگی را در بین زنان کشور دنبال می‌کند.

پیشنهادات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر