محققان: یوگا دیگر تنها یک نسخه شفابخش نیست

یوگا

به گزارش خبری-تحلیلی بهداشت معنوی به نقل از استاف، محققان هشدار می‌دهند که اگرچه یوگا می تواند به تسکین درد کمک کند، اما می‌تواند منجر به آسیب نیز بشود.

در یک تحقیق از دانشگاه سیدنی استرالیا، مطالعات نشان داده  کهاین آئین هندوئیستی در بیش از ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان، باعث درد اسکلتی- عضلانی بیشتر در بازوها می‌شود. یوگا همچنین ۲۱ درصد از آسیب‌های موجود را تشدید کرده است.

پرفسورِ محقق، دانشیار ارشد، ایوانجلوس پاپاس می‌گوید: خطر درد ناشی از یوگا از موارد گزارش شدۀ قبلی بیشتر شده است. پاپاس خاطر نشان کرد: یوگا ممکن است کمی خطرناک‌تر از آنچه تصور می‌شود، باشد.

وی همچنین گفت: تحقیقات ما نشان داده که بروز درد ناشی از انجام حرکات آن بیش از ۱۰ درصد در سال است که در مقایسه با میزان آسیب‌دیدگی تمام آسیب‌های ورزشی در بین افرادی که فعالیت بدنی دارند، زیادتر است.

این تحقیق آینده‌نگر بیش از ۳۵۰ نفر را که در کلاس‌های این آئین هندوئیستی در دو استودیوی نیویورک شرکت کرده بودند، ارزیابی کرد. از شرکت‌کنندگان، عمدتاً زنان با میانگین سنی ۴۵ سال، خواسته شد که یک پرسشنامه را هم هنگام ثبت‌نام و هم یک سال بعد تکمیل کنند. بیشترین درد جدید (۳/۱۳ درصد) گزارش شده از ناحیه شانه، آرنج، مچ دست یا دست بود.

پاپاس که خودش یک مربی یوگا است، می‌گوید: این درد منطقی است؛ زیرا اندام‌های فوقانی برای تحمل وزن زیاد طراحی نشده‌اند. وی گفت: در یوگا شما واقعاً تعداد زیادی از این وارونگی‌ها را دارید، حرکت‌های رو به پایین وزن زیادی را بر اندام‌های فوقانی وارد می‌کنند. خبر خوب اینکه، با این وجود حدود دو سوم یا ۷۴ درصد گزارش شده که یوگا باعث بهبود درد در ناحیه کمر و گردن می‌شود. این یافته‌ها در مجلۀ بدنسازی و درمان‌های حرکتی منتشر شده است

پاپاس عنوان می‌کند: با توجه به محبوبیت یوگا و ایمنی قابل درکش، مهم است که شرکت‌کنندگان با آن مانند هر ورزش دیگری رفتار کنند. (پاباس توضیح نمی‌دهد که آیا محبوبیت این آئین هندوئیستی دلیلی بر ورزش بودن آن است؟ و همچنین منظور وی از ایمنی قابل درک چیست؟)

پاپاس می‌گوید: این یافته‌ها می‌توانند برای پزشکان و افراد مفید باشد تا خطرات یوگا را با سایر ورزش‌ها مقایسه کنند و این توانایی را به آنها می‌دهد تا آگاهانه درباره اینکه کدام ورزش از همه بهتر است، تصمیم‌گیری کنند. توصیه می‌شود کسانی که در یوگا شرکت می‌کنند، در مورد هرگونه درد قبلی، به ویژه در اندام‌های فوقانی، با مربیان یوگا و یک فیزیوتراپ برای بررسی تغییرات وضعیت بدنشان، صحبت کنند.

پیشنهادات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر