راماکریشنا که بود و چه کرد؟

راماکریشنا (1836) در زمینه‌سازی برای پیدایش یوگای مدرن بسیار از او یاد می‌شود. راه او علم نبود، بلکه بر عشق الهی و بهاکتی یوگا تأکید می‌کرد و کالی را می‌پرستید. او بی‌سواد بود و نمی‌توانست بنویسد؛ اما بسیار سخن می‌گفت و کلام او که شیوه‌ای روستایی با لهجۀ بنگالی داشت، از داستان‌ها و تمثیل‌ها پر…

اطلاعات بیشتر

مطالعات یوگای مدرن

از اواخر قرن نوزدهم به تدریج تغییرات گسترده‌ای در یوگا پیدا شد. در این دوره یوگا به صورتی جسمانی و ‌‌کاملاً دنیوی درآمد و فلسفۀ معنوی آن در زیر ابعاد مادی گنجانده شد. چیستی، چرایی و چگونگی رخداد تغییرات یوگای مدرن، موضوع تحقیقات متعددی بوده است که ایده‌ها و نظریه‌های جالبی را دربارۀ یوگای مدرن…

اطلاعات بیشتر

پیدایش هاتا یوگا

هاتا به معنای نیرو است و هاتا یوگا روشی برای کنترل نیروهای بدنی با استفاده از وضعیت‌های بدنی است. هاتا یوگا از قرن یازدهم بعد از میلاد در آیین‌های جنسی تانتریک پدید آمد. تکنیک‌های اولیه هاتا یوگا برای حفظ و افزایش بیندو بود. بیندو نیروی حیاتی است که در منی مردان و ماده جنسی زنان…

اطلاعات بیشتر

پیدایش ایده چاکراها

یوگا از حدود قرن هشتم تا دهم تحت تأثیر جریانی به نام تانترا قرار گرفت و امروزه یوگای تانتریک در جهان رواج یافته است. تانترا رویکردی در مذاهب هندی است که بر اساس آن، باورها و آیین‌های مختلف را به‌هم می‌آمیزند. سنت‌های تانتریک با تلفیقی از عناصر و اجزای گوناگون مذهبی و فلسفی در طول…

اطلاعات بیشتر

یوگا در وداها

وداها کهن‏ترین متون شروتی (مقدس) هندو است که خدایان گوناگون در آن معرفی می‌شود. محققان، ریشۀ یوگا را در وداها یافته‏اند. یوگا هم مانند بیشتر مذاهب و فلسفه‌های هندی در متون ودایی ریشه دارد. وداها متن اصلی و پایه در مجموعۀ مذاهب هندو است؛ اما لزومی ندارد که هر مذهب به همۀ آنچه در وداها…

اطلاعات بیشتر

از فعالیت های سادگرو بیشتر بدانید

وقتی می گوییم عرفان های نوظهور؛ بعضی فکر می کنند که پدیده ای مربوط به دهۀ ۸۰ بوده و گذشته است. در حالی که با کمرنگ شدن جریان هایی مثل اشو، سای بابا و کریشنامورتی، جریان های دیگری سربرکشیده اند و روز به روز بر گسترش آنها در ایران افزوده می شود. یکی از این…

اطلاعات بیشتر

ترویج یوگا در شرکتهای سرمایه داری: ابزار مدیریت منابع انسانی یا مکانیزم استعمار نوین؟

در دهه های اخیر، یوگا به عنوان یک ابزار محبوب در مدیریت منابع انسانی توسط شرکتهای سرمایه داری به کار گرفته شده است. این مقاله به بررسی علل محبوبیت یوگا در این سازمانها پرداخته و نشان میدهد که چگونه این تمرین با هدف بهبود رضایت شغلی، افزایش بهره‌وری، و سرپوش گذاشتن بر نابرابریهای ساختاری به…

اطلاعات بیشتر
یوگا در فضای مجازی

ترویج دوره‌های آموزش یوگا در فضای مجازی

یوگا در فضای مجازی/ در تبلیغات یوگا عنوان می‌شود: یوگا از جمله ورزش‌هایی است که برای تناسب اندام بسیار محبوب بوده و همچنین در لاغری و تناسب اندام تاثیرگذار است. این یک دروغ بزرگ برای فریب مردم است. با این دروغ‌ها مردم را به سمت ثبت نام در باشگاه‌های یوگا ترغیب می‌کنند. در سایت‌ها و…

اطلاعات بیشتر
یوگا با جذابیت‌های جنسی

ترویج یوگا با جذابیت‌های جنسی

یوگا با جذابیت‌های جنسی/ یوگا یک صنعت برای کسب درآمد بالا است؛ مروجان یوگا با استفاده از تصاویر زنانه و تهییج هیجان جنسی به ترویج و نشر عمومی یوگا می‌پردازند. یوگا با ابزار جذابیت زنانه به ترویج مکتب عرفانی بت پرستی می‌پردازد. به گزارش کانون آسیب شناسی یوگا به نقل از فاران نیوز، وقتی صاحب یک…

اطلاعات بیشتر
علاقه دولت سعودی به یوگا

دلیل علاقه دولت سعودی به یوگا چیست؟

علاقه دولت سعودی به یوگا/ مقامات سعودی تمام تلاش خود را برای گسترش یوگا به کار میبرند. تا اهداف پنهانی معرفی آیینهای شرک آمیز به جامعه مسلمانان را برآورده کنند. پس از تشویق به برپایی آیینهای بودایی و معابد هندو در قلمرو پادشاهی عربستان سعودی که قبلاً خط قرمز بود. مقامات در دوره محمد بن…

اطلاعات بیشتر