مسیر انحرافی یوگا برای جویندگان معنویت

یوگا

کانون آسیب‌شناسی یوگا؛ تشنگی نسبت به عرفان و معنویت و بازگشت به خدا و عدم ارائه صحیح معنویت اسلامی، سبب گرایش افراد به مسیرهای انحرافی از جمله یوگا شده است.

اینکه گفته می‌شود «یوگا» تنها یک ورزش است ادعایی ساده‌لوحانه است که حتی مبلغانش آن را به کلی رد می‌کنند و به نظر می‌رسد به‌عنوان یک استراتژی برای گسترش این شبه معنویت در ایران به کار برده شد. اما آنچه در شرایط امروز واضح است، شبکه گسترده‌ای از یوگیست‌ها که خیلی شفاف یوگا را یک سبک زندگی برای رسیدن به معنویت و آرامش معرفی می‌کنند و بهترین گزینه برای تبلیغ را فضای مجازی می‌دانند.

از آنجا که حرکات یوگا کمی عجیب و سخت به نظر می‌رسد و با توجه به مقولات شبه عرفانی مطرح شده در این عرفان کاذب، به جهت متفاوت و خاص بودن نسبت به آموزه‌های معنوی دیگر، نوعی جذابیت را برای نوجوانان و جوانان به همراه دارد. نگاهی به کانال‌ها و پیج‌های مربوط به یوگا و طرفدارانش در ایران، کاملاً مشخص می‌کند که یوگا نه‌تنها ورزش نیست بلکه سبکی از زندگی است این مقوله را هشتگ‌های متعدد تحت عناوینی چون «تغییر سبک زندگی به‌وسیله یوگا» تأیید می‌کند. افرادی که در فضای مجازی خود را مربی یوگا معرفی می‌کنند، کتاب‌های عرفان‌های شرقی را به مخاطبان خود معرفی می‌کنند. آنها حتی به‌تازگی همانند برخی از رهبران شبه معنویت‌های دنیا، یوگا و مدیتیشن را راهی برای مقابله با ویروس کرونا می‌دانند.

خلأ موجود در سبک زندگی مدرن موجب شده انسان‌ها به‌طورکلی دچار بحران معنوی شوند و به هر مکتب و جریانی که حرفی از معنویت و فطرت انسانی بزند، مراجعه کنند. در این بازار تشنگی نسبت به عرفان و معنویت و بازگشت به خدا عدم ارائه صحیح معنویت اسلامی سبب گرایش افراد به مسیرهای انحرافی از جمله یوگا شده است.

منبع: فرق و ادیان

پیشنهادات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر